نشست ارزیابی شتاب‌دهنده‌های متقاضی استقرار در آومیک

 جلسه ارزیابی و داوری شتاب‌دهنده‌های متقاضی استقرار در مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (آومیک) شنبه ۲۳ مردادماه در ایستگاه نوآوری شریف برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ساترا؛ جلسه ارزیابی و داوری شتاب‌دهنده‌های متقاضی استقرار در مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (آومیک) شنبه ۲۳ مردادماه با حضور وحید فرهمند قائم مقام رئیس ساترا، سید حسین مسیح‌پورمعاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا، مقداد رحیمی نماینده مجری در پروژه نظارت و ارزیابی مرکز نوآوری آومیک، هیات داوران متشکل از سید علیرضا آذرسا معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مجید دهبیدی ‌پوررئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، اکبر قنبرپورمعاون نوآوری پارک فناوری پردیس، پیمان لطفی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت داوین (موسسه دانش بنیان برکت)، محسن مرتضوی مدیر کل امور کالا سازمان صدا و سیما، مهدی سرابندی مدیر کل اداری مالی ساترا، محمد حسن خلعتبری مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی ساترا، مهدی تجریشی معاون راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی و نمایندگان شتابدهنده ها/ تیم های نوآور (اینووان، آتریاد، برش، تلوبیون، تنظیم‌یار، حنیف، حوزه هنری دیجیتال، رسان ایران، رسانیوم، سلوک، طلایه‌داران و متدیتا) در ایستگاه نوآوری شریف برگزار شد.

در ابتدای نشست معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا به تشریح ویژگی‌های فراخوان سالانه ارزیابی تیم های شتابدهنده متقاضی استقرار درمرکز نوآوری رسانه‌های صوت تصویر فراگیر (آومیک) و همچنین نحوه داوری شتاب‌دهنده‌ها پرداخت و گفت: سال گذشته آغاز یک دوره از فعالیت‌های ساترا با رویکرد ساماندهی سازوکارها وفعالیت‌های تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر مبتنی بر ظرفیت و بهره گیری از نوآوری و فناوری طی شد، اکنون به مرحله تازه‌ای ورود پیدا کردیم و با نگاهی جدید به استفاده از ظرفیت‌های موجود در ساترا، رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف که در مسیر با نهاد تنظیم‌گر امکان همراهی و هم‌افزایی دارند درصدد این برآمد تا بخش‌های مختلف زنجیره ارزش صوت و تصویرفراگیر را فعال‌تر کند.

سیدحسین مسیح‌پور افزود: با همین نگاه سال گذشته مرکز نوآوری آومیک افتتاح شد واین اتفاق مرحله نخست پذیرش شتاب‌دهنده‌ها در زنجیره ارزش رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بود تا با نگاه بهره‌وری از ابزار فناوری در تنظیم گری علاوه بر استقرار تیم‌های تولید محتوا، تیم‌های فنی که ابزارهای مورد نیاز در صنعت را توسعه می‌دهند نیز در این مرکز حاضر شوند.

او بیان کرد: یک سال از آغاز فعالیت مرکز نوآوری گذشته است؛ این صنعت در داخل کشور صنعتی نو محسوب می‌شود؛ بنابراین زمان آن رسیده تا تیم‌هایی که در مرکز حضور داشته‌اند مورد بررسی قرار بگیرند؛ شاید ظرفیت‌های فراخوان سال گذشته برای بسیاری از شتاب‌دهنده‌ها مشخص نبود و بسیاری از تیم‌ها برآورد دقیقی از این صنعت نداشتند، به همین علت با تیم‌های محدودتری از متقاضیان برنامه را برگزار کردیم اما در طول سال با درخواست‌های متعددی مواجه شدیم تا در خصوص استقرار تیم‌های جدید و ادامه حضور تیم‌های مستقر در مرکز تصمیم‌گیری شود.

مسیح‌پور با اعلام اینکه در این جلسه ۱۳ تیم متقاضی حضور در مرکز نوآوری هستند تاکید کرد: البته تعداد متقاضیان بیش از این رقم بود اما در بررسی‌های نخست مشخص شد برخی از آنها ارتباط معنادار وحتی حداقلی با حوزه صوت و تصویر فراگیر و زنجیره ارزش آن ندارند لذا از پذیرش آنها معذور بودیم.

او درپایان صحبت‌های خود گفت: علاوه بر نگاه ما به لایه تولید و محتوا در یک سال گذشته درصدد آن هستیم مابقی زنجیره نیز فعال شود؛ بسیاری از این تیم‌ها به لحاظ ایده و کیفیت تولید در جایگاه خوبی قرار دارند اما در تجاری‌سازی این محتوا و دسترسی به بازار دچار مشکلات جدی و عدم شناخت نسبت به آن هستند چرا که ابزارهای فنی لازم را در اختیار ندارند. یکی از وظایف ما در ساترا کمک به چشم‌انداز و ظرفیت بازار، پایداری وافزایش میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت است.

در ادامه نشست وحید فرهمند قائم مقام رئیس ساترا با بیان اینکه اساسا سازوکار هر شتاب‌دهنده در پاسخ به یک نیاز در فرآیند بلوغ صنعت صوت و تصویر فراگیر در حال شکل‌گیری است گفت: امروز به جرات می‌توان گفت تا حد زیادی شئونات و ابعاد مختلف صنعت صوت و تصویر فراگیر اعم از تولید، زیرساخت و توزیع برای فعالان و نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز حاکمیتی روشن شده است.

قائم مقام ساترا در ادامه گفت: برهمین اساس به نظر می‌رسد امروز دوستان با شناخت بهتری می‌توانند راهکارهای خود را ارائه دهند و به جمع‎بندی نزدیک شوند که دو دغدغه را به خوبی رعایت کرده باشد؛ یک «زمان رسیدن به بازار» که از طریق آن بتوانند تجاری‌سازی کنند و دو اینکه برای انتقال مسیر از یک گام به گامی دیگر بتوانند خود را جایابی کنند. در این راستا دوستان ما با بخش خصوصی صحبت‌های فراوانی داشتند تا بتوانند راهکارها را از آنها بگیرند و در نظام فکری خود جانمایی کنند؛ به همین مناسبت با اجماع این تیم‌ها‌، تجمیعی از همیت و حمایت‌های موجود در بخش‌های مختلف را شاهد خواهیم بود که شرکت‌کنندگان به واسطه آنها با طیب خاطر در این عرصه قدم می‌گذارند.

او با بیان این موضوع که عقبه همراهی ساترا با شتاب‌دهنده‌ها دربهترین حالت به مدت یک یا دوسال است افزود: می‌دانم که دوستان سال‌هاست در این زمینه تجربه دارند بنابراین این جلسه به منظور انتقال دانش و تجربه به ساترا نیز بسیار موثر است تا در انتخاب و راهبری این سیستم، سعی و خطای کمتری داشته باشیم.

فرهمند در انتهای صحبت‌های خود بیان کرد: امیدوارم ماحصل این جلسه به توسعه، ترقی و پایدارسازی صنعت صوت و تصویر فراگیر کمک شایانی کند.

در بخشی دیگر از نشست مقداد رحیمی نماینده مجری در پروژه نظارت و ارزیابی مرکز نوآوری آومیک با اشاره به میزان شرکت‌کنندگان در این فراخوان بیان کرد: بعد از اتمام این نشست اعلام نتایج نهایی به دلیل بررسی‌های دقیق کمی زمان‌بر خواهد بود.

او افزود: ما برای شتاب‌دهنده‌هایی که در مرکز نوآوری مستقر شوند برنامه‌هایی در نظر داریم که موجب هم‌افزایی بین آنها خواهد شد؛ همچنین در تلاشیم که بتوانیم به آنها کمک کنیم تا از مزیت‌های حضور در این مرکز بهره‌مند شوند و در ادامه تیم‌های بیشتری را ذیل استارتاپ‌های خود رشد دهند.

دراین نشست نمایندگان شتاب‌دهنده‌ها با حضور در جلسه نسبت به ارائه طرح و برنامه‌های خود در قالب ۵ دقیقه و در ادامه پاسخ به پرسش داوران پرداختند؛ در پایان نیز نظرات مشورتی هیات داوران در قالب فرم‌های ارزیابی دریافت و به جمع‌بندی رسید.

براین اساس اسامی شتاب‌دهنده‌های پذیرفته شده طی روزهای آتی از طریق سایت ساترا به اطلاع عموم خواهد رسید.

keyboard_arrow_up